30 Pm36(1).jpg
| 30 Pm36(1).jpg Rozmiar 164 KB |
Piękna Helena Wolsztyn Parada Parowozów
Pm36 "Piękna Helena" – parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji.
Projekt powstał w roku 1936. W następnym roku wyprodukowano doświadczalną serię dwóch maszyn, z czego jedna (Pm36-1) posiadała otulinę aerodynamiczną. Lokomotywa ta zdobyła złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w roku 1937. Obydwie maszyny były wykorzystywane w ruchu planowym do prowadzenia pociągów pośpiesznych. W czasie II wojny światowej zostały przejęte przez władze niemieckie i były nadal wykorzystywane. Parowóz Pm36-1 został w czasie wojny złomowany (okoliczności zakończenia eksploatacji są niejasne (niektóre źródła podają, że Pm36-1 (podczas wojny nosiła oznaczenie 18 601) początkowo pracowała we Lwowie, później przekazano ją ośrodkowi badawczemu Grunewald, w międzyczasie zdjęto z niej otulinę aerodynamiczną, zaś po wojnie znalazła się na terenie Białoruskiej SRR, gdzie pracowała do 1951). Pm36-2 przetrwał wojnę, wrócił do kraju i do 1965 roku pracował na liniach PKP. Po zakończeniu eksploatacji został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które jest jego właścicielem.
W roku 1995 parowóz został wyremontowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile i przywrócony do ruchu. Stacjonuje obecnie w parowozowni Wolsztyn, gdzie jest używany do prowadzenia pociągów z turystami oraz niekiedy do obsługi regularnych połączeń.
Pm36-2 znany jest również pod nazwą "Piękna Helena". Tablice z "imieniem" "Piękna Helena" są dwujęzyczne umieszczone na wiatrownicach, lewa angielska, prawa polska
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsportingbet.opx.pl